0
נגישות

כיצד תשמרו על תזונה נכונה בזמן העבודה?

כולם מכירים את התופעה: בוקר טיפוסי בביתכם. אתם מתעוררים משינה (וההורים מביניכם מודים לאלוהי השינה אם הם בכלל זוכים לתענוג שנקרא שינה), שוטפים פנים, מצחצחים שיניים ובמקרה הכי טוב שותים כוס קפה וחוטפים איזו עוגייה או שתיים. ואז מזדרזים למכונית, להסעה או לתחבורה הציבורית שיובילו אתכם למקום עבודתכם. אז מכיוון שהספקתם לדחוף מספר עוגיות במורד הגרון, אתם "שבעים ומסודרים", לפחות עד שעות הצהריים המוקדמות. שעת הפסקת הצהריים מתקרבת, ואט אט הקיבה שלכם מתחילה לאותת לכם על כוונותיה ולדרוש את המגיע לה. מפני שלא הייתם ערוכים לכך, לא נותרת בפניכם ברירה, ואתם מזמינים – עם שאר עמיתיכם הסוררים – סוגים שונים של מזון מהיר שמנוני ולא כל כך בריא: שווארמה, פלאפל, בורקסים, סנדוויצ'ים וכדומה.

אז אנו רוצים לברך אתכם ולקבל אתכם – לא בשמחה – למועדון הלא אקסקלוסיבי של אנשים שתזונתם נפלה קורבן לשאיפות קריירה. מועדון בו השילוב הגרוע (והמסוכן) בין הרגלי תזונה רעים ללחץ גבוה מוביל ברוב המקרים לאדם חולה ותשוש, וקרוב לוודאי שגם בעל משקל עודף.

אז מה אתם יכולים לעשות כדי לשמור על הבריאות והמשקל שלכם בעודכם בעבודה?

הקפידו על אכילת ארוחת בוקר – לא לחינם אומרים שזו הארוחה החשובה ביותר ביום. אנחנו בטוחים שכבר שמעתם את זה בעבר, אבל זה לא אומר שזה לא נכון, והפעם – אם אתם רוצים לשפר את איכות חייכם – אתם חייבים לפעול לפי זה. ובארוחת בוקר איננו מתכוונים לעוגות או עוגיות עם הקפה, אלא לאוכל מזין: ירקות, פירות, אגוזים, אפילו פרוסה או שתיים עם ממרח. אם אינכם רעבים או שפשוט אין לכם זמן בבוקר להתחיל להתעסק באוכל, אתם יכולים להכין לכם את ארוחת הבוקר בעבודה! במקומות עבודה רבים יש לפחות מקרר ו\ או מיקרוגל. וגם אם לא, כל ערב אתם יכולים לחתוך לעצמכם ירקות ופירות או להכין סנדוויצ'ים, לשים במקרר ולקחת אותם עמכם ביציאתכם מהבית. אתם יכולים לנשנש גם בדרך לעבודה, נגמרו התירוצים!

איכלו פירות וירקות לאורך היום – הביאו עמכם מספר פירות ו \ או ירקות בקופסא והניחו אותם על שולחנכם או בקרבת תחנת העבודה שלכם. אם לאורך היום מתחשק לכם לנשנש משהו – בין אם מתוך רעב אמיתי או מתוך שעמום אמיתי – פשוט הושיטו את ידכם לקופסא ותאכלו כאוות נפשכם. אין ספק שלשיטה זו יש רק יתרונות: אתם זוכים להפסקות אוכל קטנות לאורך היום, אתם לא צריכים לאוכל שטויות (ולבזבז עליהם כסף) ואתם רוכשים לעצמכם הרגלים תזונתיים איכותיים ובריאים יותר. כבר לא צריך לעשות טיולים לפיצוציות או למכונות האוטומאטיות.

הצטיידו בסוגי מזון זמינים ומזינים – רוב האנשים יאכלו פשוט כל מה שיניחו לפניהם. ברגע שאתם נתקפים בחשק העז לאכול, אתם פשוט תזללו כל מה שיהיה זמין לכם. אם המנגנון הזה כבר טבוע עמוק בכם, למה לא לנצל אותו? אם תיקחו את דפוסי האכילה הבלתי נשלטים שלכם, ותוסיפו עליהם מאכלים בריאים – במקום כל מיני חטיפים למיניהם – מה שיתקבל זו מכונת זלילה משומנת היטב, שפניה מועדות לעבר המטרה היחידה שמוצבת בפניה – אוכל בריא! אם יעמדו לרשותכם אפשרויות טובות ובריאות יותר, יגדלו הסיכויים שתאכלו טוב ובריא יותר. להלן מספר הצעות לנשנושים בריאים ומזינים:

• חבילות קטנות של אגוזים מסוגים שונים.

• קופסאות שימורים קטנות של תירס, אפונה וגזר, חומוס וכדומה.

• פריכיות וקרקרים מחיטה מלאה.

• פיתות או לחם מחיטה מלאה.

בנוסף על כך, תוכלו לשים במקרר חומוס או טחינה, או כל מזון אחר (ובריא!) שאתם אוהבים. עכשיו יש לכם מספיק רכיבים כדי ליצור לעצמכם ארוחת צהריים או נשנוש בין הארוחות.

מלכודת הקפה – כבר מזמן קפה הפך לחלק בלתי נפרד משגרת העבודה של רוב האנשים. עבור חלק מהאנשים, הקפה תופס חלק כה גדול מהחיים, שהם יתמוטטו ויקרסו – עד שמישהו ייגש אליהם עם כוס הקפה המיוחלת ויעורר אותם בחזרה לחיים. עם זאת, לעתים קרובות הקפה עשוי לתעתע במכורים לקפה – במקום לגרום להם לתחושת חיות וערנות, הוא למעשה מתיש אותם וגומר להם את המצברים. הם לא מודעים לכך שהקפה הוא האשם, ולכן עליהם לנהל את צריכת הקפה שלהם. אז מה חובבי השתייה החמה יכולים לעשות בנידון? אחת מהחלופות הבריאות (והטעימות) ביותר, היא תה צמחים. קיים מגוון עצום של טעמים, וכל אחד יכול למצוא את הטעם שידבר אל בלוטות הטעם שלו. אז התחילו להחליף – בצורה הדרגתית – את כוסות הקפה שלכם בכוסות תה צמחים. התחילו בכוס אחת ליום, ולאט לאט תגבירו את הכמות. ייתכן שעמיתיכם לעבודה יחשבו שאתם מוזרים, בשעה שאתם מכינים לעצמכם את תה הצמחים שלכם – אבל כאשר תשימו לב שאתם ערניים ומתפקדים והם על סף התמוטטות, אז באמת תדעו שאתם בדרך הנכונה. אפשרות נוספת היא לעבור לצריכת קפה נטול קפאין (רק אל תשאירו את הקנקן שלכם במטבח המשותף, פן עמיתיכם הנוטים לעייפות יתבלבלו – הם לא יודו לכם אחר כך...).

ולכל מי שלא שבע מכל המידע שהבאנו עד כה, להלן עוד מספר טיפים קטנים שיכולים לעשות את כל ההבדל:

הביאו עמכם בקבוק מים – תמיד אומרים שמוטב לשתות עוד מים. בזמן העבודה, קורה לא אחת שאנשים מאבדים כל תחושת זמן ושוכחים לדאוג לצרכיהם הבסיסיים, אפילו שכיום בכל מקום עבודה שמכבד את עצמו יש מתקן שתייה. לכן הביאו עמכם בקבוק שתייה ותדאגו שהוא יהיה בטווח ראייתכם ובהישג יד. הקפידו ללגום מהבקבוק לעתים קרובות, מפני שצריכת מים מסודרת תעזור לכם להתרכז בעבודתכם ולא לסטות למחשבות על נשנושים. בנוסף על כך, שתיית מים תמנע מכם להתבלבל בין צמא קל לקרקורי בטן ותחושת רעב.

תצאו מהמשרד \ מקום העבודה – זה מדכא ומתסכל להישאר תקוע במשך 8 שעות (ולפעמים יותר) באותו מקום. הגוף והנפש זקוקים למעט הפסקה, לשינוי אווירה, כדי לתעל את האנרגיות בצורה מועילה יותר ולחדש את המצברים. תכננו לצאת ממקום עבודתכם מדי יום: צאו להליכה קלה, תנקו את הראש שלכם. אתם יכולים אפילו לצאת החוצה, לבחור לעצמכם ספסל ולאכול את האוכל שלכם מתחת לשמיים הכחולים.