טיפים לתזונה נכונה בקרב תינוקות וילדים  באדיבות דינה לוי, דיאטנית מכבי שירותי בריאות, לרגל שבוע התזונה והתזונאים הבינלאומי (6-11.06)

0
1660
קרדיט: PIXABAY

"אתה לא קם עד שלא תגמור מהצלחת"! "תקבל ממתק רק אם תאכל את הירקות"! 

"רק עוד ביס אחד כדי שאמא תהיה מרוצה"! 

אם המשפטים הללו שגורים בשיח היומיומי עם הילדים בנושא תזונה, זה הזמן לעשות שינוי;

המשפטים הללו עלולים לגרום לקלקל לילדים שלכם את מנגנון הרעב והשובע הטבעיים ואף להוביל לחוויית אכילה שאינה נעימה.

כל תינוק נולד עם מנגנוני רעב ושובע טבעיים והתפקיד שלנו כהורים הוא לעזור לו להיות קשוב לסימנים האלו, לאכול כשמרגיש רעב ולהפסיק לאכול כשמרגיש שובע. זה נשמע די פשוט אך במציאות לעיתים היישום של הידע הזה הוא מעט יותר קשה. ללמד את הילדים לאכול עד שאמא או אבא יהיו מרוצים זאת לא הדרך הנכונה. לעומת זאת, ללמד את הילדים שלנו להיות קשובים לגוף שלהם, לאכול עד שהם מרגישים שובע ולא להיות תלויים בפידבק חיצוני, זוהי הדרך היעילה לגרום להם לסגל הרגלי תזונה בריאים.

האחריות שלנו כהורים היא ללמד את הילדים לאכול מגוון ובריא, לפי הכמות לה זקוק גופם. אם התנאים האלו יתקיימו- הילד יאכל לפי רמות רעב ושובע התואמות לגופו ויגדל בקצב הגדילה הטבעי ובהתאם לפוטנציאל הגנטי שלו.

דינה לוי, דיאטנית במחוז המרכז במכבי שירותי בריאות, עם 7 טיפים קצרים להתנהלות תזונתית נכונה בבית עם ילדים, שישברו כמה מיתוסים ויעזרו לייצר שיח נכון ובריא, שיביא את הילדים שלכם לאכול בצורה הנכונה עבורם:

1.מסגרת אכילה – חשוב לייצר מסגרת אכילה טובה בבית. לאכול בשעות קבועות (ככל המתאפשר), לאכול רק בשולחן האוכל, ללא נשנושים בין הארוחות. כדאי גם להקציב זמן ארוחה, למשל כל ארוחה לא נמשכת יותר מחצי שעה. כשהילדים מאבדים עניין באכילה, זה הזמן לסיים את הארוחה. הילד צריך לדעת איפה אוכלים, מתי אוכלים ואיך מתנהגים בזמן האכילה וזו אחריות שלנו כהורים ללמד אותו. 

2.אחריות על הכמות- לפי מודל חלוקת האחריות של אלין סאטר, ההורים הם אחראיים ללמד את הילד לאכול בריא ולהכניס מגוון מזונות לתפריט, כלומר ההורים בוחרים מה הילד יאכל. הילד קובע כמה הוא יאכל ולפעמים הוא יכול לבחור גם לא לאכול בכלל.  לילד מותר לפעמים לא להיות רעב ולא לאכול כלום, לאכול ממש קצת ולפעמים הרבה. השתדלו להימנע מהערות על כמויות האוכל בשני הכיוונים גם אם אוכל קצת וגם אם לדעתכם אוכל הרבה. אם זה נושא שמטריד אתכם במיוחד, התייעצו עם גורם מקצועי.

3.דוגמה אישית– כדי ללמד את הילדים לאכול בריא ומגוון חשוב להעניק דוגמה אישית. מחקרים מראים שילדים מוכנים לנסות מזון חדש אם יראו את ההורים שלהם אוכלים אותו קודם. אז גם בתזונה כמו בהרבה דברים אחרים הלימוד הכי טוב הוא ע"י מתן דוגמה. שבו יחד לארוחה משפחתית ותאכלו מזון מגוון, ככה יש סיכוי שהילד שלכם ינסה לאכול את המזון שאתם אוכלים גם כן.

4.בלי לחץ – אל תלחצו על הילדים לאכול או לטעום מזון חדש, לחץ בדרך כלל גורם להם לעשות את הפעולה ההפוכה, כלומר, לא לאכול. הדרך הנכונה היא פשוט לשים את המזון החדש על השולחן, ולאכול אותו לידם. ניתן כמובן להציע להם, אך פעם אחת זה מספיק; השתדלו לא להציע שוב ושוב. גם הפעלת לחץ ע"י התניית מתן ממתק באכילת ארוחה בריאה אינה מומלצת (למשל "אם תאכל עוף תקבל שוקולד").

5.בלי הסחות דעת – כדי להיות קשובים לאיתותי השובע, הילדים צריכים להיות מרוכזים באכילה ולא במסיחים כגון מסכים, משחקים ועוד. אוכלים רק בשולחן האוכל, רצוי שהאכילה תהיה בסביבה נעימה ובאווירה רגועה, תוך מתן אפשרות לשיח משפחתי בריא. אפשר בהחלט לנצל את הארוחה כדי לדבר עם הילדים ולשאול אותם איך עבר עליהם היום ולשתף אותם גם בחוויות שלנו.

6.שיח חיובי – הימנעו מלתייג את הילדים שלכם: "הילד שלי לא אוכל בריא", "הוא בכלל לא אכלן", "הילד שלי ממש בררן". לפעמים המשפטים האלו מקבעים את ההתנהגות השלילית באכילה. במקום זאת הגידו "הילד שלי אוכל עד שובע", "הילד שלי אוכל את הכמות שהגוף שלו זקוק לה", "הילד שלי ינסה בהמשך לטעום דברים חדשים כדי להגדיל את המגוון". מומלץ באופן כללי לא לעשות עניין גדול מאכילה ולדבר על כך כמה שפחות.

7.ממתקים – צריכת ממתקים ע"י הילדים זהו נושא שמטריד המון הורים- גם לגבי כמות הממתקים שאוכלים וגם לגבי האיכות. חשוב לשים גבולות מאוד ברורים בבית לגבי כמות הממתקים המותרת, הגבול נקבע לפי כל משפחה והוא משתנה בין משפחה למשפחה. אם אתם מוטרדים מהנושא, כדאי לשלב ממתקים בהכנה ביתית שיהיו כמה שפחות מעובדים וללא תוספת של חומרים משמרים, מייצבים ומתחלבים. דוגמאות לכך הן למשל: עוגה ביתית, עוגיות באפייה ביתית, חטיפי אנרגיה בהכנה ביתית, גלידה ביתית ועוד. גם ממתק בריא הוא עדיין ממתק וכדאי להגביל את הכמות היומית. 

דינה לוי, דיאטנית קלינית M.Sc, RD, גסטרו, תינוקות וילדים במחוז המרכז במכבי שרותי בריאות. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here