גוף בריא בנפש בריאה

0
1815
לפתח תחביבים שיעסיקו אותנו, אולר LEATHERMAN מסדרת FREE החדשה, יחצ: חול

החיים מלאים מצבי לחץ וחרדה. כשנדמה היה שהסתיימה הקורונה החלה מלחמה, ומשם לחצים לאומיים בנוגע לעתיד המדינה. אלו מתווספים ללחצים אישיים יותר הקשורים בסביבתו ובחייו של כל אדם, בילדים ובמשפחה. האמרה "נפש בריאה בגוף בריא" תקפה גם בהיפוכה, כאשר הנפש נמצאת במצב מצוקתי, הגוף עלול להיות לא בריא והתופעות עלולות להיראות על עור הפנים, להשפיע על תהליכים מטאבוליים שיגרמו להשמנה או ירידה במשקל בצורה חדה ושאינה הדרגתית, לשנות הרגלי אכילה, לגרום לחוסר ונדודי שינה וכן הלאה. אם כן, מה עושים בכדי להתגבר על רגשות אלו, להפחית מתחים ולדאוג לבריאות הנפש והגוף? אספנו מומחים מתחומים שונים כדי לספר על ההשפעות השונות וכיצד נימנע מהן.

לפתח תחביבים שיעסיקו אותנו, אולר LEATHERMAN מסדרת FREE החדשה, | יח"צ חו"ל

לחץ וחרדה הם מצבים נפשיים אשר במצבים קיצוניים יכולים לקבל סממנים פיזיים המושג לחץ הוצג לראשונה במאה ה- 14 במטרה לבטא קושי, מצוקה, צרה, סבל ומכאוב. לחץ הוא קשר דינמי בין האדם לסביבה והוא נובע כתוצאה מחוסר איזון בין דרישות הסביבה לצרכיו ומשאביו של האדם. חרדה היא מצב פסיכולוגי ופיזיולוגי שבו האדם חש פחד ואי שקט פיזי ונפשי, בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. כשאדם נמצא במצבי לחץ וחרדה ההשפעות כאמור לעיתים עוברות מהמישור הנפשי אל זה הפיזי.

המציאות החדשה שנגזרה עלינו מביאה לחששות ופגיעה בשגרה הכל כך חשובה שבנינו לעצמנו. אך צריך לזכור שהכל מתחיל מאיתנו, ואם נדאג לעצמנו וננסה להפוך את הלימון ללימונדה, נצליח לבנות שיגרה ואורח חיים בריא שירפאו גם את הגוף וגם את הנפש.

 

"החיבור בין גוף ונפש בא לידי ביטוי בהשפעה של מצבים רגשיים על תפקוד פיזיולוגי. מתח יכול לגרום להופעה של פצעונים על הפנים, עור מחוספס, קמטים ועד בעיות עור מהותיות כמו פסוריאזיס ואקזמה. המומחים מכנים את התופעה psychodermatology , שכבר הפכה לתחום מחקר נפוץ במחלקות דרמטולוגיות רבות בבתי חולים ברחבי העולם." מסבירה מיכל חלילי, מדריכה בכירה במעבדות GIGI.

מיכל חלילי מדריכה בכירה במעבדות GIGI צילום: יחסי ציבור

חשוב לזהות כיצד הלחץ פוגע בעור ולהגיב בהתאם, ממשיכה חלילי. כך למשל, לחץ כרוני מגביר באופן דרמטי את ההורמון קורטיזול שפוגע בלחות העור ולכן פעמים רבות העור מגיב ביובש קיצוני. ניתן להתאים לעור יבש טיפול באמצעות מוצרים ייעודיים לעור יבש העשירים בלחות. אם העור מתקמט עקב מתח, כדאי להשתמש במוצרי טיפוח המעודדים ייצור קולגן ותורמים למוצקות העור ולטשטוש הקמטים. אם העור מתכסה בפצעי אקנה ניתן להשתמש בג'ל לריפוי  פצעים הוא מחטא ומזרז את תהליך הריפוי. אם הלחץ מדיר שינה מעיניכן ואתם מסתובבות עם שקעים וסימני עייפות מתחת לעיניים, כדאי לאושש את האזור באמצעות קרם מרענן שמטפל בכלי דם ומיועד לאזור הדק סביב העיניים, מעלה את רמת הלחות ומעודד התחדשות תאים אלסטיים. רצוי לשלב בשגרת הטיפוח גם פילינג עדין שיזרז את חידוש העור מבלי לגרום לנזק נוסף.

כוהנת הביוטי אלונה שכטר, העומדת בראש מותג ביוטי המבוסס על צמחי מרפא ומינרלים מסבירה: "את המתח שאנו חווים בימים אלו  נוכל לראות מיד בתגובות של עור הפנים והגוף ולא רק. חשוב לזכור שביטויים מגוונים למתח בעור יכולים להיווצר כתוצאה ממצבים נוספים: תזונה לקויה או דיאטה לא מאוזנת, עישון אקטיבי ופאסיבי, נטילת תרופות וחשיפה לקרינה ולמזהמים סביבתיים.  כל אלו יחבלו במערכת ההגנה הטבעית של העור ויגרמו לו להיות פגיע יותר. והמראה? יכול להתבטא ביובש, חוסר חיות וזוהר, גוון אפרורי,  גירויים, קמטוטים, אדמומיות והזדקנות העור .

כוהנת הביוטי אלונה שכטר, | צלם רון קובי

"כיום אחרי שנים של מחקר וניסיון אני יכולה לאמר שמילת המפתח בעיניי היא איזון. ראשית לאמץ הרגלים שכדאי לאמץ הנחשבים כמאזני מתח כמו שינה טובה, פעילות ספורטיבית שמשחררת אנדורפינים, עיסויים וטכניקות אלטרנטיביות נוספות להרפיית הנפש ואפילו יציאה לסיבוב מחוץ לבית. אל כל אלו חשוב לאמץ כמובן גם תכשירים קוסמטיים שבהם אפשר למצוא חומרים המסוגלים לאזן את העור, להגן עליו מפני הרדיקלים החופשיים המזיקים ולסייע לו להבנות מחדש".

שכטר מוסיפה, בעת יציאה, גם הקצרה ביותר, לטיול בחוץ או ישיבה במרפסת, קרני השמש עדיין יוקדות בשמיים ובאות במגע עם עור הפנים. חשיפה לא מבוקרת לקרני השמש בשילוב עם מדד הלחץ העולה, עלולים להחמיר מצב עור קיים ואף לגרום להופעתם של כתמים חדשים ולכן מומלץ להשתמש במקדם הגנה של SPF30 לפחות.

"זמן של לחץ, מאופיין בחוסר וודאות, בו בדרך כלל העניינים יוצאים משיגרה ויוצאים משליטה: מפחיתים ביציאות החוצה, הריכוז פוחת וגם הסבלנות. החשק לאכול עולה והגירוי לשבת עוד ועוד מול הטלוויזיה ומול החדשות ומול המחשב עם משהו בפה." מסביר איתמר רוזנברג, מנחה בחלי ממן, רשת תמיכה לאורח חיים בריא. רוזנברג מוסיף, המציאות שנכפתה עלינו היא הכרח שאין לנו יכולת לשנות. אז מה עושים? לוקחים בחזרה את השליטה לידיים שלנו!  אנחנו השולטים! לא נגררים אחרי המציאות, גם אם היא מאתגרת, אלא יוצרים אותה, בתנאים שהיא מאפשרת כמובן."

איתמר רוזנברג מנחה קבוצות חלי ממן | צילום: אילנס

"השקעה בארוחה ביתית ומאוזנת המבוססת על ירקות, פירות, דגנים מלאים ומזונות דלים בשומן תעזור לנו להרגיש טוב עם עצמינו בזמן  של לחץ. הקפידו לשלב בתזונה מזונות העשירים באומגה 3 , זה טוב לבריאות הלב ומחקרים מראים כי הוא מגן גם מפני דיכאון וחרדה.  אומגה 3 נמצא בדגים שומניים כמו סלמון דגי אנשובי וסרדינים. מומלץ להגביר שתיית תה ירוק  L-theanine  הנמצא בתה ירוק מסייע לאזן את קצב הלב ולרסן לחץ דם עולה ומפחית רמות חרדה".  מוסיף רוזנברג.

עיצוב הבית והסביבה חלי ממן קבוצות תמיכה | צילום: בועז אוחנה

נוסף לתזונה, לא לשכוח לתכנן גם פעילות גופנית. נכון, אלו זמנים שקשה לצאת החוצה לחדר כושר. אך, במקום זאת הקדישו זמן לפעילות ספורטיבית בבית או קרוב אליו (100 מטר). כמו: אופני כושר ביתיים, פעילות אירובית, יוגה, ריקוד ועוד פעילויות רבות, שיש כיום באופן נגיש ביותר ובחינם ברשת, יעזרו לנו ולשוהים איתנו בבית לחזק את הגוף ולשפר את מצב הרוח גם בעת הזו.

 

והכי חשוב נצלו את הרגע ותעשו משהו יצירתי. אם אנחנו לא יכולים לשנות את המציאות המלחיצה, אנחנו יכולים לשנות את ההתייחסות אליה. עשו משהו יצירתי ונחמד כמו לשזור פרחים, להכין חפצי נוי מפריטים הנמצאים בסביבה וכך יהיה לכם משהו יפה בבית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here