לרגל שבוע ספורט שחל השבוע בישראל: גיא גושן, מנהל שירות הפיזיותרפיה במחוז צפון בכללית, מסביר על הליכה ויתרונותיה

0
546
קרדיט: כללית דוברות מחוז צפון

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במודעות לחשיבות הפעילות הספורטיבית, יותר אנשים לוקחים חלק בפעילויות ספורט שונות.
הפעילות הספורטיבית הנפוצה, הפשוטה והבטוחה לביצוע, היא הליכה. הרי אין דבר יותר פשוט מלנעול זוג נעלי ספורט ולצאת לשבילי הפארק הקרוב ביותר, לשפת הים או על מדרכות השכונה.
ארגון הבריאות העולמי ממליץ על ביצוע פעילות גופנית אירובית (הליכה, ריצה, שחייה) של 150 דקות בשבוע, כאשר ניתן לחלק על פי היכולת ואפילו לחלק למספר פעמים ביום. זאת אומרת שאם אנחנו עסוקים, ניתן לחלק למקטעים של 10 דקות הפרוסים על פני היום.

אם לא התאמנתם מעולם, או עשיתם הפסקה ארוכה מפעילות גופנית כלשהיא, יש להתחיל מזמני אימון קצרים יחסית (עד 30 דקות) ובקצב הליכה נוח. לאחר שביצעתם מספר אימונים כאלו ואתם מרגישים שקל לכם, ניתן להעלות את זמן האימון (לדוגמה ב5-10 דקות נוספות) ולאחר מכן ניתן גם להגביר את קצב ההליכה.
ישנם מספר טרנדים חדשים הכובשים את עולם ההליכה הספורטיבית. הראשון, הליכה הנעזרת במקלות נורדיים. אלו מקלות ספורטיביים ומעוצבים המשלבים פעילות של הגפיים העליונות תוך כדי ההליכה ומקנים יציבות מרבית למי שזקוק לכך. השימוש במקלות מפחית את העומס מהגפיים התחתונות ובמקביל משלב קבוצות שרירים גדולות נוספות העובדות קשה בזמן הפעילות. טרנד נוסף, הוא קבוצות הליכה אשר הולכות ומתרבות.

אמנם ההליכה הינה פעילות פחות מורכבת ופשוטה לביצוע מפעילויות אחרות, אך היא טומנת בחובה יתרונות בריאותיים רבים, פיזיים ונפשיים כאחד:
1. מפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ומפחיתה את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם
2. מפחיתה את הסיכון לפיתוח סכרת מסוג 2, מורידה את לחץ הדם ומשפרת את פרופיל השומנים בדם
3. הליכה נמצאה כגורם המעלה את רמות הכולסטרול הטוב (HDL) וכמפחית את רמות הכולסטרול הרע (LDL) הקשור להיארעות התקפי לב ושבצים מוחיים
4. משפרת את מצב הרוח ומפחיתה תסמיני דיכאון
5. מפחיתה התפתחות דמנציה בגיל השלישי
6. תורמת לירידה במשקל
7. מאטה את הירידה בצפיפות העצם ועוזרת במניעת מחלת האוסטיאופורוזיס

למרות שהליכה נחשבת לאחת הפעילויות הבטוחות ביותר, עדיין יש לנקוט במספר אמצעי זהירות על מנת שנוכל לחזור הביתה בשלום:
1. במידה וקיימות בעיות בריאותיות ברקע, יש להיוועץ עם רופא בטרם תחילת הפעילות ולראות שאכן אנו כשירים לבצע פעילות גופנית ולעבור בדיקות בהתאם לצורך
2. יש להשתמש בציוד מתאים: נעלי ספורט נוחות, ביגוד המתאים לתנאי מזג האוויר, כובע במידת הצורך ומחזירי אור אם הולכים במקום חשוך
3. יש להימנע מביצוע הליכה בתנאי מזג אוויר קיצוניים ולהיזהר מתנאי הדרך במידה ואנו הולכים באזורים סואנים בעיר.
4. גם אם הולכים בשעות הערב או בימי החורף הקרים, לא לשכוח – לשתות מים!
לסיכום, ההליכה היא פעילות מומלצת, פשוטה ובטוחה לביצוע, ניתן לבצע אותה באופן עצמאי או במסגרת והיא אינה דורשת הכנות רבות או הוצאת כספים מיותרת. להליכה יתרונות רבים המשפיעים על הגוף והנפש והיא תורמת רבות לאיכות החיים, לכן, גם באורח החיים המודרני והעמוס ניתן למצוא ולהקדיש את הזמן הראוי לביצוע הליכות סדירות אשר מועילות לבריאותנו. לבניית תכנית מסודרת ניתן להתייעץ עם איש מקצוע כגון פיזיותרפיסט או מאמן כושר.