באילו מקרים ניתוח קיצור קיבה מתאים לך?

0
2185
באילו מקרים ניתוח קיצור קיבה מתאים לך?
צילום:freepik

מאת עומר גלעדי – אתר http://www.miok.co.il

במאה ה – 21, השמנת יתר כבר מוכרת באופן רשמי כמגיפה. רשימה ארוכה (ומתארכת) של מחלות מקצרות חיים מקושרת להשמנת יתר, ויותר ויותר אזרחים של מדינות העולם המערבי סובלים מן הבעיה. ניראה שבאופן עקרוני דיאטות הרזייה הן לא התשובה להשמנת יתר – מפני שבמעל 80% מן המקרים, אנחנו נוטים לחזור למשקל ההתחלתי שלנו (ואף להוסיף עליו עד 30%) בתוך שנה. ארגון הבריאות העולמי הכריז זה לא מכבר על משפחת הניתוחים הבריאטרים – ניתוחים שמשנים את מבנה מערכת העיכול ואת תכולת הקיבה – כפתרון הטוב ביותר שקיים כיום לבעיית השמנת היתר.

כיום, ניתן לבחור בין מגוון נרחב של ניתוחים בריאטרים, החל מהחדרת בלון לקיבה (זה הליך בריאטרי, הוא אינו הליך ניתוחי מפני שהבלון המוחדר לקיבה מוחדר דרך הוושט בטשטוש ובדרך כלל אפילו לא בהרדמה מלאה) וכלה במינוח מעקף קיבה שהוא הליך דרמטי המבוצע בהרדמה כללית ואשר דורש מהמטופלים זמן החלמה וחזרה איטית לשיגרה, כמו גם סיכויים לסיבוכים. מתי חשוב לשקול ניתוח בריאטרי ולמה אפשר לצפות? כל המידע – לפניכם.

מה עודף משקל שמצדיק ניתוח קיצור קיבה?

המדד החשוב ביותר לאומדן עודף המשקל העשור האחרון הוא מדד מסת הגוף – ה – BMI. המדד מחושב באופן תיאורטי על פי הגובה והמשקל (משקל חלקי ריבוע הגובה במטרים) ובעוד התוצאות הן זהות, הערכים הנורמטיביים משתנים על פי מין וגיל המטופל.

מרבית הניתוחים לקיצור קיבה או למעקף קיבה, מתאימים למי שסובלים מהשמנת יתר חולנית, בעלי מדד מסת גוף של 40 ומעלה, או של 35 ומעלה במקרה של מחלות רקע בנוסף. רק לשם ההדגמה: גבר בגובה של 170 ס\"מ ועם מדד מסת גוף של 40, צריך לשקול כ – 120 ק"ג.

ההליך הבריאטרי של בלון בקיבה מתאפשר גם עבור מי שה – BMI שלהם נמוך יותר, אולם חשוב לדעת כי ההליך נחשב פחות מוצלח מבחינת ההרזייה והשמירה על משקל נמוך, והוא דורש הרבה יותר שיתוף פעולה מהמטופל.

מי לא יכול לעבור קיצור קיבה?

ארגון הבריאות העולמי (ה – WHO) פרסם לאחרונה ממצאי מחקרים לאחר מעקב של חמש שנים ומעלה במי שסבלו מהשמנת יתר וביצעו ניתחי קיצור קיבה וקבע כי ניתוח קיצור קיבה הוא ההליך היעיל ביותר לטיפול בהשמנת יתר. ביחד עם זאת, יש מי שסובלים מהשמנת יתר חולנית אבל הם לא מתאימים לביצוע ההליך, כמו למשל:

  • מי שכבר עברו מהלכים ניתוחיים במערכת העיכול
  • מי שסובלים ממחלות כרוניות של מערכת העיכול כמו למשל מחלות מעיים דלקתיות (קרוהן או קוליטיס כיבית)
  • מי שסובלים מתת ספיגה של רכיבים מהמזון, על רקע מחלה או באופן תורשתי וכו'.

המאפיינים הפסיכולוגיים שיבטיחו ניתוח יעיל לקיצור הקיבה

כיום, ההליך הבריאטרי היעיל ביותר (על פי מחקרים)  הוא ניתוח מיני מעקף קיבה, עם יותר מ – 85% מהמנותחים שמצליחים לשמור על 70% או יותר מזה של אבדן המשקל העודף לאורך חמש שנים. מה שחשוב להבין בקשר לניתוח קיצור קיבה, מעקף או מיני מעקף קיבה, ואף ביתר שאת בנוגע להליך בלון קיבה, הוא שההקטנה של הקיבה והפחתת הקיבולת ויכולת הספיגה של מערכת העיכול משרתת את המנותח באופן זמני בלבד – לאחר ההליך, יהיה באחריות המטופל לבחור בשגרת חיים בריאה שתתאים למשקל גוף נמוך יותר ותכלול תזונה מאוזנת ופעילות גופנית קבועה. כך, מי שיהנו מהישגים מרשימים לאחר ניתוח קיצור קיבה יהיו אלה המאפשרים לעצמם להיעזר בליווי מקצועי של דיאטנית כמו גם מטפלים נוספים (כמו מטפלים נפשיים ברגעים של משבר) על פי הצורך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here