כבר מזמן לא רק שוקלים ורושמים תפריטים

0
833
צילום: דוברות כללית

עבור לא מעט אנשים, המילה תזונאי נקשרת באופן אוטומטי לדיאטה. האמת היא שכיום מדובר במקצוע שיש בו הרבה מעבר להכנת תפריטים ושקילות. לרגל שבוע התזונה והתזונאי הלאומי, ישבנו לשיחת אחד על אחד עם רפי שטקלרתזונאי בכללית מחוז צפון.

רפי, יליד קריית חיים וכיום תושב קיבוץ גונן שבגליל העליון, הגיע לתחום מדעי התזונה לאחר ששרת מס' שנים כקצין בצבא קבע, בתחום מקצועי אחר לגמרי – הנדסת מכונות.

"כשהשתחררתי מהצבא הלכתי עם הלב ללימודי מדעי התזונה ובחרתי, לשמחתי ולמזלי, במכללת תל חי. אפשר להגיד שהתאהבתי בלימודים ובמקום, מה שגרם לי להישאר בגליל ולהקים כאן משפחה. אני יכול לומר שגם אחרי 20 שנה אני עדיין שמח שהשכלתי לבחור במקצוע הזה. קשה לי לראות את עצמי עוסק במשהו אחר".

בעצם, מאז שהתחיל רפי ללמוד לפני 20 שנה בדיוק, הוא לא ממש הפסיק, ובימים אלו הוא משלים דוקטורט (PhD) ברפואה. במהלך דרכו צבר מיומנויות נוספות הקשורות לקידום אורח חיים בריא והיום הוא אף נוטל חלק פעיל בהכשרת הדור הבא של התזונאים.

צילום: דוברות כללית

"כשהתחלתי את דרכי בתחום, הייתה התעניינות גוברת באימוני כושר ובטיפוח אורח חיים בריא, ואכן, במשך השנים הראשונות לעיסוקי במקצוע, עוד כסטודנט לתואר ראשון, הקמתי מועדון כושר בקרית שמונה והמשכתי להחזיק בו כ-7 שנים, לצד עבודתי בשירותי בריאות כללית. לאחר מכירת העסק נרשמתי מייד ללימודי תואר שני בביוטכנולוגיה, אף הם במכללת תל חי, כאשר נושא המחקר היה השפעת השעון הביולוגי היממתי על השמנה. במקביל, התחלתי להרצות במכללה בחוג לתזונה, המכשיר את הדור הבא של הדיאטנים והדיאטניות, ואני עושה זאת כבר עשר שנים ללא הפסקה".

מה אתה הכי אוהב בעבודתך?

"ראשית, העבודה עם אנשים היא ככל הנראה הבחירה הנכונה עבורי, אך מעבר לכך אני מרגיש סיפוק רב מעצם העובדה שאני עוזר למטופלים לשפר את מצב בריאותם. לצערי, אני יודע היטב כיצד מחלות מטבוליות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם, יכולות להסתבך, לפגוע משמעותית באיכות החיים ולקצר את חייהם של יקירינו. בעבודתי אני ממש יכול לראות את השינוי לטובה במצב בריאותם של המטופלים ואני יודע כמה סבל נמנע מהם ומקרוביהם, גם אם הם עצמם לא מודעים לכך".

מה אתה אומר לכל אלה שלא מצליחים לרדת במשקל, רגע לפני שהם מתייאשים?
"אני אישית מאמין שכמעט כל אדם, אם רק יבחר בכך, יכול להיטיב עם גופו ובריאותו, בתנאי שיקבל את הליווי הנכון. זה אומר לקבל ידע מגורם מקצועי, שמכיר היטב את כל הגישות ומעודכן בכל החידושים, ובכך חוסך תסכול רב מניסיונות סרק לשינויים הדרושים. למרבה הצער, ישנם בחוץ אנשי מקצוע שאינם בעלי הכשרה המתאימה לייעוץ תזונתי ובכך גורמים להטעיית הציבור. במקרים רבים מציפים את האוכלוסייה במיתוסים שאינם מוכחים מדעית במקרה הטוב, ואף גורמים לנזק במקרה הגרוע. בוודאי שיקומו אנשים שחוו זאת, או שמניחים כי מפגש עם דיאטן/דיאטנית הינו אירוע מיותר שבו סופרים לך כמה קלוריות עליך לאכול, זאת בניתוק מוחלט מהמציאות שבה אנו מוקפים בשפע רב כל כך של מזון".

אז איך בכל זאת מתמודדים כיום עם ויסות הרעב מול כל השפע הזה?
"אין ספק כי ויסות הרעב והשובע שלנו אינו מותאם לשפע המזון המקיף אותנו ולכן מושקעים מאמצים מדעיים רבים במציאת דרך לוויסות הרעב, ובשנים האחרונות אנו עדים אף להופעתן של מספר תרופות המסייעות בכך. חשוב לדעת שתרופות אינן האמצעי היחיד להשפעה על כמות המזון ותדירות האכילה וישנם כיווני מחקר נוספים. כמו כן, יש לציין כי התרופות עדיין אינן מושלמות ובאופן חד משמעי אינן יעילות למי שלא יירתם וירתום את סביבתו לשינויים הנדרשים בהתנהלות הבית בכל הנוגע לאוכל, גם כשמדובר במנהגים, מסורת וכו'".

רפי שטקלר הינו רק אחד מתוך צוות היחידה לתזונה קלינית של כללית מחוז צפון, המונה 41 תזונאיות ותזונאים, שמעניקים טיפול לבני כל הגילאים ולמטופלים בכל מצב רפואי. בין חברי הצוות דוקטורית בתחום השינה (דום נשימה חסימתי), דוקטורנט שחוקר מיקרוביום ו- ADHD (רפי), חברה בוועדת האתיקה לסוגיות הקשורות בדיאטטיקה ודיאטנית המאשרת תכשירי מזון או מציעה חלופות. עובדי היחידה אף מבצעים ביקורי בית וסדנאות לקידום בריאות וחלקם עובדים במרפאה רב-מקצועית ומתמחים בסוכרת, נפרולוגיה, בריאטריה וילדים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here