כך מתחילים שנה בכושר טוב ובריאות איתנה

0
2478
צילום: יחצ

השנה החדשה רשמית התחילה וזה הזמן להציב יעדים בריאותיים וספורטיביים לשנה החדשה. כדי לוודא שהשנה הזו תהיה שונה מקודמותיה ובריאה יותר? רצוי להתחיל בהצבת יעדים ריאליים, שניתן לעמוד בהם, ואינם כרוכים בשינויים מרחיקי לכת, כאלו שישתלבו בשגרה, וקל יהיה להתמיד בהם, ועם זאת יצרו שינוי בתחושה, באנרגיה ובמראה.

הדיאטנית הקלינית תמר ידין, יועצת לחברת הרבלייף, מעניקה טיפים כיצד להפוך את השגרה להרבה יותר בריאה:

מים על הבוקר: כל כך פשוט, וכך כל עוזר. התחילו את הבוקר בשתי כוסות מים קרים או פושרים. ניתן להוסיף להם לימון, נענע, כפית משקה אלוורה לבריאות המעיים או אפילו פרוסות מלפפון לגיוון הטעם. פתיחת היום עם מים מועילה ממספר בחינות: ראשית, היא מעירה את הגוף, מחזירה לנו קצת מהנוזלים שאיבדנו במהלך תקופת הלילה ועוזרת לתנועת המעיים, מניעת עצירויות ותפקוד תקין של הגוף. מירב הסיכויים, שפתיחת הבוקר עם מים גם תגדיל את סך הנוזלים שנשתה ביום, ובכך תביא לשיפור מראה העור, האנרגיה ותפקודים קוגניטיביים, כגון זיכרון, חשיבה וכו'.
פתחו כל ארוחה בסלט: גם אם תאכלו בדיוק את אותה הארוחה, אבל תתחילו אותה בסלט תרוויחו. ראשית, סלט תופס נפח, בשל הסיבים התזונתיים שבירקות שנוטים להתנפח בקיבה ולייצר תחושת שובע. יתכן שלאחר הסלט תזדקקו לפחות פחמימות, למשל. אותם סיבים גם תורמים לטיפוח אוכלוסיית חיידקי מעיים בריאה והאנזימים שבסלט יעזרו גם לפרק את המזון שנאכל אחרי הסלט ביעילות. הגוף ידע לנצל את המזון טוב יותר ופחות יאגור שומן, אפילו אם אכלנו את אותה הארוחה ממש!

הפרידו שתייה מאכילה: שתו בתחילת הארוחה או שעה אחריה. שתייה במקביל לאכילה, כפי שאנו מורגלים, מפריעה לתהליך עיכול בריא של המזון. הגוף לא יהנה מהמזון שאכלנו כפי שהיה נהנה אילו פרק אותו ביעילות, ושאריות ממנו יאוחסנו כשומן בגוף, אחרי שייצרו נפיחות וגזים.
הרכב מנצח של צלחת: בכל ארוחה, לא משנה מה אוכלים ובאילו כמויות, דאגו שהפרופורציות של אבות המזון יהיו: חצי מהצלחת ירקות (מבושלים, חיים) והחצי השני יחולק שווה בשווה בנפחו בין פחמימות לחלבון. הרכב כזה של הצלחת יגרום לנו בסופו של דבר לדחוס פחות אנרגיה (קלוריות), וישביע אותנו בצורה בריאה ונכונה לגוף ועם זאת, לא גורע מאתנו ויספק לנו את כל אבות המזון.

החליפו את החטיפים באגוזים ושקדים טבעיים ולא מומלחים: אגוזים ושקדים עשירים בחלבון איכותי, בשומן טוב ובהמון סיבים תזונתיים. מכאן, שבשונה מחטיפים שיגרמו לגירוי יתר של בלוטות הטעם והריח ויביאו לאכילת יתר, אגוזים ושקדים ירגיעו את הרעב ויגרמו לשובע.

העדיפו תמיד אפייה במקום טיגון: רוב המאכלים יכולים להיות טעימים גם באפייה. העדיפו תמיד אפייה על פני טיגון.
קראו תוויות על מוצרי המזון: מודעות מביאה לשינוי. קריאת רשימת הרכיבים שמופיעה על גב מוצר המזון שקניתם חשובה כדי להבין מה באמת אתם מכניסים לגוף. האם בממרח החומוס או הטחינה שקניתם תמצאו את הקטנייה הבריאה, או יותר שמן סויה תעשייתי, מלח וסוכר?

שימו לב כי רשימת המרכיבים מסודרת מהגדול לקטן. כלומר, הרכיב שרשום ראשון הוא זה שנמצא במוצר בכמות הגבוהה ביותר. כך אתם עשויים להיות מופתעים לגלות כי הלחם החום שקניתם אינו לחם מקמח מלא אלא דווקא מקמח לבן, בשילוב קרמל, שצובע את הלחם בשחור לייצר תחושת לחם כהה, ובריא יותר, שאינה נכונה.
אכילה בבית במידת האפשר: אכילה כזו לא רק שיעילה ברמה הכלכלית אלא מאפשרת שליטה על הרכיבים והקפדה כי השמן שבו אתם מבשלים יהיה שמן זית ולא שמן תעשייתי, הקפדה כי לא יוסיפו כמויות שמן, מלח וסוכר מיותרות וחומרים משמרים.

אכלו לאט ובשליטה: אכילה איטית מעודדת הקשבה בריאה למנגנון הרעב והשובע בגוף, שתמיד יגיב לאט ובעיכוב. כך תימנע אכילת יתר. יתרה מכך, אכילה איטית, הכוללת לעיסה ממושכת, מסייעת בפירוק נכון ובריא יותר של המזון ובסופו של דבר, הגוף ידע לנצל את האנרגיה שהפיק ממנו בצורה טובה יותר.

התוספת שתופסת: לפעמים, תוספת קטנה יכולה לעשות את כל ההבדל. נסו להוסיף לכל סלט, יוגורט ואפילו לדגני הבוקר זרעים: זרעי פשתן טחונים במקום, זרעי צ'יה. זרעים עשירים בסידן, בנוגדי חמצון, בסיבים תזונתיים, ויטמינים וחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 ואומגה 6. תוספת קטנה של כפית זרעים ביום לתזונה יכולה לעשות את כל ההבדל ברמה הבריאותית.

פעילות גופנית בשנה החדשה: פעילות גופנית חשובה מאוד, פיזית ומנטלית. מעבר ליתרונותיה הידועים בשמירה על משקל גוף תקין ופעילות לב ריאה, שמירה על חילוף חומרים תקין ובניית עצם, היא גם מווסתת ספיגת סוכר ועוזרת להורדת האינסולין בצורה בריאה ומבוקרת. גם יתרונותיה המנטליים מוכחים ורבים. היא מסייעת לשינה בריאה, מווסתת לחצים ומתחים, מחזקת את מערכת החיסון ומשחררת אנדורפינים- הורמונים המופרשים במוח עם שלל יתרונות, והעוזרים לנו לשמור על מצב רוח טוב ומניעת דיכאון.

ההמלצות לפעילות שניתן ליישם לאורך זמן:
• מצאו פעילות שאתם אוהבים.
• התחילו בקטן: חצי שעה ביום, שלוש פעמים בשבוע.
• מצאו שותפים לפעילות. שותף יתמרץ אתכם להתמיד ולא לוותר על אימון.
• הקפידו על לפחות יום מנוחה בשבוע.
• חשבו תמיד על התחושה הטובה שאחרי.

צילום: יחצ
צילום: יחצ
צילום: יחצ
צילום: יחצ