ארוחת בוקר לילדים, מתבגרים וגם לנו המבוגרים

0
357
ארוחת בוקר לילדים, מתבגרים וגם לנו המבוגרים

עוד לפני שנים רבות מאד המליץ הרמב"ם החכם לאכול כך: בבוקר כמו מלך, בצהרים כמו נסיך ובערב כמו אביון. כולנו יודעים שמומלץ לאכול ארוחת בוקר אבל רבים מאיתנו לא מקפידים על הרגל חשוב זה. בדרך כלל אין לנו זמן, הילדים קמים מאוחר, אנחנו ממהרים לצאת לפני הפקקים. רבים מאתנו יוצאים מהבית, נכנסים למכונית, יושבים וחושבים למה הבוקר נראה כמו סרט שהאצנו בדי.וי.די? אפילו כוס קפה לא הספקנו לשתות שלא לדבר על הילדים שיאלצו להמתין עד ארוחת העשר לפני שגופם יתודלק באנרגיה שכל כך חשובה לשם למידה וחשיבה.

האם אפשר אחרת?

השאלה: למה לנו להתאמץ?

מחקרים הראו כי קיים קשר ישיר בין אכילה של פחמימות מורכבות בבוקר לבין מצב הרוח שלנו. אחד ההורמונים האחראים למצב הרוח, סרוטונין, עולה בתגובה לעליית רמת הגלוקוז (סוכר) בדמנו. כאשר אנחנו אוכלים פחמימות, רמת הסרוטונין עולה בדם ועלייתה משפרת את מצב רוחנו.

ילדים ומתבגרים, גדלים במהלך שנת הלילה. בשעות הללו הורמון הגדילה מגיע לרמת שיא בדם. תהליך הגדילה דורש אנרגיה, כך שילדים ומתבגרים קמים מהשינה במצב של משיכת יתר של אנרגיה או של חסר אנרגטי. מכאן הצורך הרב שלהם בארוחת בוקר משמעותית ומזינה. עוד הראו מחקרים כי אכילת ארוחת בוקר משפרת את יכולת הריכוז, הקשבה וזיכרון הן אצל ילדים ומתבגרים והן אצל מבוגרים. כמו כן ילדים שאכלו ארוחת בוקר הגיעו להישגים גבוהים יותר במבחני אינטליגנציה לעומת ילדים שלא אכלו ארוחת בוקר.

בנוסף, אנשים ומתבגרים האוכלים ארוחת בוקר סובלים פחות מהשמנה ו הפרעות אכילה . הסיבה לכך היא שצום ממושך, גורם לפירוק שריר – אותו הגוף הופך לגלוקוז במקום הפחמימות החסרות ולשימור מסת השומן בגוף.

אם הבנו את הסיבות הטובות לאכילת ארוחת בוקר נשאלת השאלה: מה מתאים לארוחת בוקר? ( גם כשאתם ב דיאטה )

בשל חוסר הזמן בשעות הבוקר והלחץ של כל בני המשפחה לצאת מהבית במהירות, מומלץ לסכם מראש עם הילדים (למשל בזמן ארוחת הערב המשפחתית) מה יאכלו בבוקר. אם הילדים מעוניינים לאכול למשל דגני בוקר עם חלב, רצוי לכוון אותם לדגנים מקמח מלא ומופחתים בסוכר. הדיון המוקדם חוסך זמן יקר בבוקר ומריבות מיותרות. חשוב מאד שההורים יהוו דוגמא אישית! כלומר על ההורים לשבת בבוקר ליד שולחן האוכל, לשתות כוס שתייה ולבחור משהו לאכול

ארוחת בוקר מזינה יכולה להיות פרוסת לחם מקמח מלא, ביצה, גבינה לבנה. אם "קצרים" בזמן אפשר קערת דגני בוקר עם יוגורט או חלב. אפשר גם פרוסת לחם מקמח מלא עם גבינה או ממרח אהוב, וכן אפשר מדי פעם גם ממרח שוקולד, ריבה, דבש, ממרח תמרים או חרובים, רוגלך או אפילו פרוסת עוגה בחושה. רצוי לצרף כוס שתייה, מומלץ על בסיס של חלב שיספק גם מנה (200 מ"ג) של סידן למשל כוס שוקו, חלב, או חלב סויה.

זכרו כי כל שינויי התנהגותי לוקח זמן ואנרגיות, אבל בסופו של התהליך אתם משפרים את בריאותכם ובריאות ילדיכם לכל החיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here