למה כן דיאטנית ?

0
3253
למה כן דיאטנית ?

פסח מאחורינו, האביב כבר מורגש היטב ואו-טו-טו מגיע הקיץ ואיתו סנדלים, בגדים קצרים ובגד ים. ואז, נו אז.. מבינים פתאום שבמהלך החורף נוספו להם כמה ק"ג למשקל הגוף ועכשיו חייבים ומהר… מה?…לעשות דיאטה.

המילה דיאטה היא אחת המילים המבוקשות ביותר באינטרנט והצע הדיאטות הוא עצום ורב למשל: דיאטת אטקינס (Atkins Diet), דיאטת הלחם, דיאטת "כאסח", דיאטת פירות, דיאטת מרק כרוב, דיאטת "האדם הקדמון" (The Paleo Diet), דיאטת הוליווד, דיאטת שומרי משקל, דיאטת ארוחה אחת טובה ביום, דיאטה לפי סוג דם, ועוד ועוד.

מטרת המאמר איננה להסביר את הדיאטות השונות וגם לא לתת להן ציונים, אלא לתאר את ההבדלים בינהם ולהסביר את היתרונות והחסרונות שלהם.

ניתן לחלק את הדיאטות השונות לארבע קבוצות:

קבוצה אחת היא קבוצת דיאטות ה"כאסח". אלו דיאטות עניות מאד בקלוריות, בדרך כלל מספר המזונות בהם מאד מוגבל ולכן ניתן לקיים אותן למשך מספר ימים בלבד. אכילה על פי דיאטות אלו לזמן ארוך תפגע בבריאות ועלולה לגרום נזקים גופניים ונפשיים, חלקם בלתי הפיכים. כאשר דיאטות אלו, נעשות על ידי נערים ונערות, הן סימן די משמעותי להתפתחות של הפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרווזה.

קבוצה שניה של דיאטות הן דיאטות המבוססות על מרכיב מזון אחד כמו דיאטת מרק כרוב. גם אותן ניתן לעשות במשך מספר ימים מוגבל מאד על מנת שלא יפגעו בבריאות באופן דומה מאד לפגיעה של דיאטות ה"כאסח".

קבוצה שלישית היא קבוצת דיאטות שמכילות מגוון גדול יותר של מזונות אך בבסיסן אינן מאוזנות ולא מכילות את כל קבוצות המזון. למשל דיאטת אטקינס מבוססת בעיקר על חלבונים ושומנים כמו בשר, שמן וביצים אך עם מעט מאד ירקות ופירות. דיאטות אלו ניתן לעשות במשך זמן קצר מאד ללא הדרכה. אם ממשיכים לעשותם לאורך זמן הן צריכות להיות בפיקוח דיאטטי ורפואי הולם.

הקבוצה הרביעית היא קבוצת דיאטות מאוזנות המכילות מגוון גדול של מזונות שונים ואת כל אבות המזון. אותן ניתן לקיים במשך זמן רב ללא פגיעה בבריאות. למשל דיאטת שומרי משקל, או הדיאטות שניתנות ע"י דיאטניות קליניות מוסמכות.

חשוב לציין שילדים הם קבוצת סיכון גבוהה והם עשויים להיפגע מאד מאכילה לא מאוזנת. ילדים שעושים דיאטה יכולים לפתח חסרים תזונתיים שונים כמו חוסר באבץ או ויטמינים שונים, או לגרום אנמיה, או לפתח הפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרווזה או בולימיה נרווזה ואף להפסיק את גדילתם וצמיחתם לגובה. ההמלצה שלנו היא שילדים ובני נוער תמיד יעשו דיאטה בהדרכה מקצועית של דיאטנית, בליווי פיקוח רפואי, על מנת למנוע את הסיכונים לבריאותם בהווה או בעתיד.

באופן כללי ניתן לומר, שמבוגרים הרוצים, לקראת הקיץ, לרדת במשקל קילוגרמים בודדים, יכולים להרשות לעצמם לעשות כמעט כל דיאטה במשך מספר ימים או אפילו שבועות בודדים (1-2 שבועות). אבל הבעיה העיקרית היא שכל ירידה במשקל שנעשית בצורה מהירה לא תחזיק לאורך זמן. כלומר, אותם קילוגרמים שהושרו בתהליך מהיר יעלו חזרה בהקדם. לעיתים קרובות יעלה המשקל עוד יותר ובסוף התהליך ימצא את עצמו שמן יותר לעומת התקופה שלפני התחלת הדיאטה. תופעת הירידה –עליה-ירידה-עליה במשקל לאורך שנים נקראת תסמונת ה"יו-יו" והיא נחשבת מזיקה יותר לבריאות מאשר להיות עם עודף משקל במצב יציב.

לצערי, אין דיאטת קסם שעמה אפשר גם לרדת מהר במשקל הגוף וגם לשמור על משקל תקין לאורך זמן רב. "הסוד" הגדול הוא שינויי איטי באורח החיים שכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית ואיזון רגשי הכולל התמודדות טובה יותר עם לחצים, שינה טובה, יציאה לחופשים ועוד. חשוב מאד לזכור כי ירידה טובה במשקל היא תהליך מאד איטי וארוך טווח. בדיאטה ארוכת טווח לא ניתן לקיים דיאטות שחסרות במרכיבים תזונתיים חיוניים ולכן כל דיאטות ה"בזק", ה"כאסח" והדיאטות המושתתות על מעט מדי מוצרי מזון, אינן מתאימות ועשויות לפגוע בבריאות בצורה קשה.

מניסיוננו הרב במרכז, כאשר הדיאטה נעשית בהדרכת דיאטניות קליניות מנוסות, כאשר המטופלים מתמסרים לטיפול נפשי ועובדים על אכילתם הרגשית במקביל לליווי והדרכה של מאמני כושר מקצועיים ומוסמכים, התוצאות הן מרשימות. הירידה במשקל היא נכונה ללא סיכונים בריאותיים גופניים או רגשיים והשמירה על המשקל החדש שהושג בעבודה קשה מאד היא לאורך זמן רב.

כן- זה אפשרי לחיות חיים בריאים, לשמור על משקל גוף תקין, ולהיפרד מאכילה רגשית או בעיות רגשיות אחרות שהובילו אתכם להשמנת יתר!!! כך שבבוא הקיץ הבא לא תחפשו באינטרנט את המילה.. דיאטה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here