מה זה קילה ומתי יש צורך בניתוח?

0
632
קרדיט Pixabay

בקע מפשעתי, הידוע יותר בשם קילה, הוא תופעה נפוצה למדי. ההערכות מדברות על כל מספר בין 5%-10% מהאוכלוסייה, מה שאומר שכולנו בסיכון לפגוש את התופעה, כאשר חלקנו בסיכון מוגבר. ניתוח קילה פרטי הוא פיתרון מעולה לבעיה, אך לפני כן בואו נלמד עליה.

מי שנמצא בסיכון גבוה יותר לסבול מהתופעה הם דווקא גברים. בעוד שגבר ממוצע עומד מול למעלה מעשרים אחוזים לפגוש מצב של בקע מפשעתי בחייו, הרי שאצל נשים מדובר בשיעור של עד 5%, ואף פחות מכך. גבר או אישה, זה לא משנה – אצל שניהם הטיפול יהיה זהה, והוא הליך כירורגי.

מבינים את הנושא לעומק:

  • בקע, מפשעתי או לא מפשעתי, הוא בעצם מעבר של רקמה או של איבר ממקומם הטבעי והנכון למקום אחר. הבקע המפשעתי הוא מעבר של לולאת מעי (חלק מהמעיים) לעבר המפשעה.
  • התסמין העיקרי של בקע מפשעתי (קילה) הוא בעיקר נפיחות באזור המפשעה, נפיחות המחמירה במהלך פעילות גופנית. תסמינים נוספים כוללים בין היתר כאבים במפשעה (לעיתים עם הקרנה לעבר שק האשכים).
  • הפיתרון הידוע היחידי למצב של קילה הוא ניתוח, אך לא תמיד החולה יופנה לניתוח. במרבית המקרים אין לקילה תופעות לוואי או סיכונים, ובטח שלא תופעות לוואי חריפות, ולכן במרבית המקרים במידה ואובחנתם עם בקע מפשעתי תקבלו אך ורק המלצה לביצוע ביקורת ומעקב.
  • ניתוח קילה יומלץ במקרים בהם הבקע כולל תסמיני כמו כאב, כליאה, או בבקע בגילאים צעירים במיוחד.
  • ישנן מספר גישות לטיפול הכירורגי בקילה – בעוד שהליכים כירורגיים רבים מבוצעים בסטנדרט בודד, הרי שהניתוח לטיפול בהרניה (קילה) ניתן לביצוע בגישות שונות ותהליכים שונים, רבים מהם כוללים שלבים זהים, אך הבדלים שונים בגישה בשלבים שונים בתהליך. כמטופלים תוכלו להבין מה ההליך שהרופא המטפל בוחר לביצוע התיקון אצלכם (או אצל הילד שלכם), ומדוע גישה זו נבחרה.
  • סיכונים בטיפול – תופעה ההרניה נפוצה מאוד, ולכן הטיפול בה נפוץ. ככל שהליך רפואי נפוץ יותר, כך הסיכונים שבו יורדים, שכן הניסיון בטיפול עצמו ובהתמודדות עם הסיכונים גוברים, והניסיון הכללי בעולם הרפואה יוצר מצב של ביטחון גובר לביצוע הההליך. זיהומים מתרחשים באחוזים בודדים מאוד, כמו גם מצבי בצקת באשך או כאבים עקב תפיסת העצב האיליואינגווינאלי בתפרים נדירים למדי.

בקע מפשעתי אצל ילדים

בתהליך התפתחות העובר, המעבר בין איברי הבטן לאזור המפשעה נסגר, וזאת יחסית בסמוך ללידה. לעיתים ומסיבות שונות תהליך זה של סגירת התעלה לא מתבצע עד תום. התוצאה היא חלל פתוח בין התעלה המפשעתית לבין חלל הבטן, חלל אליו יכולים לעבור לולאות מעי או שחלות. בקע זה דורש התערבות כירורגית מוקדמת, שכן הוא עלול להוביל לסיבוכים בעתיד.

ניתוח קילה פרטי הוא הדרך הנכונה להתמודד עם אבחנה זו, אצל אדם כמו ד"ר עמוס נאמן אורולוג מומחה בטיפול בילדים.