בית פורטל דיאטה סוגי דיאטות שונות

סוגי דיאטות שונות

0
3949
סוגי דיאטות שונות

מתלבטים איזו דיאטה כדי לכם לעשות? כנסו ותלמדו על השיטות השונות, וכך תוכלו לבחור בשיטה המתאימה לכם

דיאטה "מאוזנת"-

דיאטה השומרת על יחסים קבועים פחות או יותר בין המאקרו-נוטריינטים- פחמימות, שומנים וחלבונים. הדיאטה מותאמת אישית על ידי דיאטנית קלינית לצורכי המטופל, תוך התחשבות במגבלות התזונתיות שלו, מצבו הרפואי, ומטרותיו (ירידה במשקל, עליה במשקל, שינוי הרכב גוף, שיפור ביצועים וכו').

הדיאטה מבוססת על המלצות גופים שונים, ביניהם משרד החקלאות האמריקאי, ה-FDA, איגוד הרופאים בארה"ב, אירופה וישראל, ועוד. כ-50% מקצובת הקלוריות היומית אמורה להתקבל מפחמימות, פחות או יותר 50-100 גרם חלבון, ושאר הקלוריות משומנים.

דיאטה ים תיכונית-

תת סוג של דיאטה מאוזנת (כלומר דיאטה שלא "אוסרת" על צריכת מזונות מסויימים), שהפכה לפופולארית במיוחד (ולרוב תככב בהמלצות של דיאטנית קלינית) בעקבות מחקרים שהראו ירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה בארצות בהן הדיאטה הים תיכונית נפוצה בקרב האוכלוסיה (יוון לדוגמא).

הדיאטה הים תיכונית עשירה בשמנים מן הצומח (ובייחוד שמן זית), עניה בשומנים מן החי ובבשר, מכילה ירקות וסיבים תזונתיים לרוב ומתבססת על פחמימות מרוכבות.

דיאטה לפי סוג דם-

גישה תזונתית חדשה יחסית שמכוונת להתאים את התפריט לא רק למחלה (השמנה, סכרת וכו') אלא גם לחולה- לפי מאפיינים אישיים שונים, וביניהם סוג הדם של המטופל.

דיאטה דלת שומן-

דיאטה שמתבססת על פחמימות וחלבונים כמקור האנרגיה העיקרי. הדיאטה הייתה פופולארית מאוד בעולם המערבי לפני כשני עשורים, בעקבות מחקרים שונים (פרהמינגהם ואחרים) שהראו שיש קשר ישיר בין רמת השומנים בדם לבין מחלות לב וכלי דם ועוד.

עם זאת, בשנים האחרונות דיאטנית קלינית קרוב לוודאי שתתנגד נחרצות להמנעות מוחלטת מצריכת שומן. הסיבה- צריכת שומנים מסויימים (ובעיקר שמנים מן הצומח) הוכחה דווקא כמורידה את רמת השומנים בדם.

דיאטה קטוגנית-

דיאטה ששמה דגש על שומנים וחלבונים כמקור האנרגיה הכמעט בלעדי, ובמילים אחרות הגבלה חמורה מאוד של צריכת הפחמימות בתזונה. כיוון שהמוח (ותאים מסויימים ברקמות אחרות) אינו מסוגל להשתמש בחומצות שומן כמקור אנרגיה, הגוף נאלץ לייצר חומר (חומצי) בשם "גופי קטון" כדי "להאכיל" את המוח. החומר הזה גם מופרש בשתן ובנשימה, כך שניתן למדוד את רמת היצור של הקטונים בקלות יחסית.

דיאטת אטקינס-

 אחד מן הגישות של דיאטה קטוגנית, ששווקה באגרסיביות על ידי ד"ר אטקינס והאיגוד שהוא יסד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here

דילוג לתוכן